måndag, mars 09, 2009

Litteratur: Den mystiska kopplingen mellan Johan Jönson och Differnet.



Jag kämpar på med Johan Jönsons "Efter Arbetsschema". Den är tung, och inte bara bildligt talat. Den är förvisso spretig och svårläst, men den är också tung rent fysiskt. Tjock som en bibel. Jag tycker om den, även om jag inte öppnar pärmarna särskilt ofta. Men långsamt, några sidor i taget, tar jag mig framåt.

Stilen är varierad, ömsom hetsig och aggressiv, ömsom långsam, reflekterande och drömsk. I de sistnämnda partierna finns något som jag redan vid första läsningen fann väldigt bekant. I både känsla och stil påminner det nämligen om texten till "Viloläge", från Differnets skiva "Come On Bring Back The Brjokén Sounds Of Yore!" Vissa meningar är faktiskt tagna rakt av.

Medvetet eller slump? Finns det en röd tråd, ett mystiskt samband? Jag antar att detta är några av de gåtor vi aldrig får svar på. Men ni som läst "Efter Arbetsschema" (jag vet att minst en av er gjort det); visst är detta väldigt Johan Jönsonsk poesi?

"Motorsågarna stängs av
åkrarna läggs i träda
radion stängs av
vägarna stängs av
munnen stängs

möblerna bärs in
torgen töms
tv:n stängs av
radion stängs av
maten väntar

åkrarna läggs i träda
åkrarna läggs i träda
vägarna spärras av
stolarna bärs in
sängarna bäddas
vattnet ställs ut
luckorna stängs
badkaret töms
bränderna släcks
nederbörden minskar
tomterna säljs
såren förbinds
salarna töms
vävnaden läks
dagarna faller
mörkret skingras

de som var med honom såg inga underverk
de som vattnet ställs ut för
de för vilka vattnet ställdes ut

inga under
inga under
det dagas
men strax kommer skymningen
strax kommer isen
men isarna sjunger inte

bordet dukas
maten väntar
gästerna avreser"

Differnet - Viloläge

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

WTF!? Det där har ju Jönson rippat rakt av! Nu är jag upprörd!

8:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home